Leo Stranius

Vihreiden ehdokaslistat Helsingissä ja Uudellamaalla täydentyvät kahdella tunnetulla ympäristöasiantuntijalla. Tiedetoimittaja ja arkkitehti Pasi Toiviainen (s. 1967) lähtee ehdokkaaksi Uudenmaan vaalipiiristä ja Luonto-Liiton pääsihteeri, hallintotieteiden maisteri Leo Stranius (kuvassa, s. 1974) Helsingin vaalipiiristä.
– Ilmastonmuutos on vakava uhka maapallolle ja sen torjuminen on vihreiden tärkeimpiä tehtäviä. Toiviainen ja Stranius vahvistavat vihreiden asemaa ilmastopolitiikan edelläkävijänä, toteaa Helsingin Vihreiden puheenjohtaja Ville Ylikahri.
Vihreiden viime keväällä hyväksytyssä poliittisessa ohjelmassa vaaditaan, että Suomeen on säädettävä ilmastolaki, jossa määritellään vuosittaiset päästötavoitteet.
YLEn tiedetoimituksessa työskentelevä Pasi Toiviainen tuli suurelle yleisölle tutuksi vuosituhannen vaihteessa TV2:n Ympäristöuutisten toimittajana. Hän on muun muassa kirjoittanut kirjan ”Ilmastonmuutos. Nyt” ja ohjannut palkitun dokumenttielokuvan ”Venus-teoria”. Toiviainen on toiminut vihreiden ympäristötyöryhmän puheenjohtajana vuoden 2010 alusta ja oli vihreiden ehdokkaana vuoden 2009 europarlamenttivaaleissa.
– Muutoin uskon Suomea johdettavan kohtuullisen hyvin, mutta siihen, että ilmastokriisi saataisiin hoidettua eduskunnan nykykokoonpanolla, en usko alkuunkaan. Ilmastonsuojelu vaatii asiantuntemusta, tiukempaa otetta ja asioille uudenlaista tärkeysjärjestystä. Koenkin, että tässä työssä minun on oltava käytettävissä, sanoo Toiviainen ehdokkuudestaan.
Luonto-Liiton pääsihteerinä toimiva Leo Stranius on tunnettu aktiivisena yhteiskunnallisena keskustelijana ja pitkäaikaisena ympäristötoimijana. Straniuksen blogi valittiin viime vuonna Suomen parhaimmaksi ympäristöblogiksi. Hänen erikoisalaansa ovat ilmasto- ja energiakysymykset sekä kansalaistoiminnan edistäminen. Stranius ei ole ollut aiemmin ehdokkaana, mutta jo ennen kampanjan avausta hänen tukiryhmäänsä on liittynyt yli sata ihmistä yhteiskunnan eri aloilta.
– Ympäristökysymykset ovat nousseet marginaalista valtavirtaan ja politiikan teon kovaan ytimeen. Haluan olla mukana varmistamassa, että nämä asiat eivät jää pelkän puheen tasolle. Tarvitaan paljon työtä, jotta Suomesta saadaan ekologisesti kestävä, onnellinen ja hiilineutraali yhteiskunta, Stranius linjaa.
Stranius haastaa pääministeri Mari Kiviniemen julkiseen vaalikeskusteluun Suomen ympäristöpolitiikasta, talouskasvun suunnasta ja eläinten hyvinvoinnista.
”Päätös ydinvoiman lisärakentamisesta ja turpeen energiankäytön tukeminen eivät ole olleet viisaita ratkaisuja. Hallituskautta värittivät myös kohut tuotantoeläinten hyvinvoinnista ja Suomen susikannan vakava heikkeneminen. Näihin asioihin täytyy saada muutos”, Stranius toteaa.
– Leo Stranius, puh. 040 754 7371, www.leostranius.fi
– Pasi Toiviainen, puh. 040 556 5150, www.pasitoiviainen.fi